Min bloggliste

søndag 9. oktober 2011

Refleksjonsnotat


På skolen har vi fått i lekse å skrive et refleksjonsnotat i RLE. Dette skal være en problemstilling knyttet til turen vår til Berlin. Du kan lese mer om oppgaven HER (Vanskelige valg)

Her er min problemstilling:
Du lever i Øst-Tyskland under den kalde krigen. Du har en datter som skal begynne på universitetet. Hun har gode karakterer og alt ligger til rette for at hun skal komme inn på Universitetet i Berlin. Så sier imidlertid Stasi sier at du må bli informant for dem ellers vil ikke din datter få plassen på universitetet. Hvilket valg tar du?


Før jeg starter, er det noen forhold jeg vil definere. Stasi var et politi i Øst-Tyskland som skulle passe på at 
ingen gjorde opprør mot regimet. I tillegg hadde de mange informanter som drev med etterretning i innland og utland. En informant rapporterer til Stasi om personer som motarbeider regimet. Det fantes ca. 140 000 informanter i Øst-Tyskland da Stasi hadde kontrollen der. HER kan du lese mer om Stasi.

Slik jeg ser det, har jeg to valgmuligheter. Enten så velger jeg å bli informant for Stasi eller ikke.

Hvis jeg velger å bli informant, kan det få store konsekvenser for andre mennesker og de kan bli sendt i fengsel. Dette blir feil konsekvensetikk, ettersom det ikke er en riktig handling. I samfunnet skal man gi barna sine muligheter til utdannelse, slik at de kan få seg en jobb og tjene penger. Lorentz Hermansen, guiden vår i Berlin, fortalte oss om de informantene som ikke fortalte alt de visste til Stasi. I denne situasjonen kan man også velge å gi Stasi verdifull eller ikke verdifull informasjon. Jeg ville ønske å gi barnet mitt skolegang, men samtidig ikke fortelle så mye verdifull informasjon til Stasi. Dette kan også oppfattes som riktig konsekvensetikk.
I tillegg er det normer i samfunnet som sier at man ikke skal tyste eller fortelle hemmelig informasjon om andre personer. Immanuel Kant var en tysk filosof, som utviklet pliktetikken. I følge pliktetikken skal moralske normene og reglene foran, slik at det ikke er rom for å vurdere enkeltsituasjoner. Ut fra dette blir det feil pliktetisk å være informant.  

Den andre muligheten er å si nei til å bli informant. Hvis jeg gjør dette, unngår jeg å sende mange mennesker i fengsel. Dette er riktig konsekvensetikk.
Ved å tenke på visdomsordene “Du skal oppføre deg mot andre slik du ønsker at andre skal oppføre seg mot deg”, blir dette også riktig pliktetikk, ettersom jeg ikke angir hemmelig informasjon om andre personer. En konsekvens av å ikke være informant kan være at datteren min ikke kommer inn på universitetet, og hun vil bli svært skuffet. Det kan føre til at hun ikke får jobb og dermed ikke penger til å leve for.

Jeg ville valgt å bli informant, slik at datteren min ville kommet inn på Universitet i Berlin. Da gjør jeg det både feil og riktig pliktetisk, ettersom det er riktig å gi datteren min en god utdannelse men feil å tyste på andre. I stedet må jeg tenke konsekvenser av hva jeg gjør. Derfor ville jeg gitt Stasi lite og dårlig informasjon, slik at ingen uskyldige kom i fengsel. Dette er selvfølgelig vanskelig å si noe om nå, når vi vet så mye om hva Stasi gjorde mot de som ikke støttet dem. Jeg ville kanskje fortalt litt mer enn det jeg burde, ettersom jeg tenker for mye på datteren min. Derfor er denne muligheten ikke helt perfekt, men når man kommer i en slik situasjon er det nesten umulig å finne en perfekt løsning. Den valgmuligheten som jeg velger nå er den beste jeg kom fram til.

Kilder:
  1. http://snl.no/Stasi 
  2. http://no.wikipedia.org/wiki/Etikk
  3. Horisonter 10, Gyldendal Undervisning 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar